Rocagallery.com brengt negen internationale experts samen om zich voor te stellen hoe innovaties in mobiliteit en openbare ruimte kunnen bijdragen aan het creëren van duurzame, mensgerichte steden.
Rocagallery.com, Roca's online platform voor onderzoek en debat over architectuur, design en duurzaamheid, presenteert een serie essays over het onderwerp "Perspectives on Mobility and Public Space". De artikelen, geschreven door professionals uit de industrie en academici, onderzoeken duurzame benaderingen van stadsplanning die gemeenschappen en burgers op de eerste plaats zetten. Roca Gallery heeft in juli vier artikelen over dit thema gepubliceerd en in de maand augustus zullen er nog vijf verschijnen.
De moderne straat is ontworpen om de stroom van particuliere, door fossiele brandstoffen aangedreven voertuigen te vergemakkelijken. De afnemende rol van deze voertuigen biedt nieuwe kansen, maar roept ook belangrijke vragen op: hoe willen we dat onze steden eruit zien? Hoe moeten ze functioneren? Wie moeten ze dienen? Om deze vragen te beantwoorden (en nieuwe te stellen), heeft Roca Gallery negen vooraanstaande professionals uit de industrie en academici bijeengeroepen om te schrijven over het thema " Perspectives on Mobility and Public Space ". Hoewel elke auteur in de serie een uniek concept onderzoekt, hebben de gepresenteerde artikelen gemeen dat ze benadrukken hoe belangrijk het is om te breken met stedenbouwkundige modellen uit het verleden die zo destructief zijn gebleken op zowel sociaal als ecologisch vlak. Zij poneren alternatieve manieren voor om vervoer, openbare ruimte en stadsplanning voor te stellen, daarbij verwijzend naar inspirerende experimenten en fascinerende casestudies.
In Landscape, Nature and Mobility, legt de bekroonde architect en medeoprichter van het Office of Architecture in Barcelona (OAB) Carlos Ferrater uit hoe de configuratie van de botanische tuin van Barcelona het gebied van Montjuïc in de jaren tachtig transformeerde en de ideeën om een toegangspoort te creëren tussen dit gebied en de haven in de toekomst. In Cities Transforming spreekt de voorzitter, Lance Jay Brown, van het Consortium for Sustainable Urbanization over onze evoluerende opvattingen over openbare ruimte, en benadrukt dat een overgang naar elektrische voertuigen, hoe positief die ook mag zijn, de noodzaak om straten vrij te maken voor de voetganger niet wegneemt. In BUS:STOP Krumbach Revisited vertelt curator en auteur Katharina Ritter het verhaal van een klein Oostenrijks dorp dat, in weerwil van het al te vaak voorkomende idee dat gebieden met een lage bevolkingsdichtheid weinig investeringen verdienen, architecten van over de hele wereld uitnodigde om plaatselijke bushaltes opnieuw te ontwerpen, met zeer positieve resultaten In het meest recent gepubliceerde essay, The One-Minute City van ontwerper en urbanist Dan Hill, wordt gepleit voor stadsplanning niet van bovenaf, maar van de "straat naar boven", waarbij casestudies in Zweden en elders worden aangehaald.
In de maand augustus verschijnen nog vijf artikelen van veldleiders over het thema mobiliteit en openbare ruimte. In Fleeting Moments in Time onderzoekt Roberto Converti, vice-voorzitter van de Vereniging voor de samenwerking tussen havens en steden (RETE), de functies van zeehavens en havens, zowel in hun lokale als internationale context. Architect en professor aan de universiteit van Calgary Francisco Alaniz Uribe presenteert in Zurich's Public [Realm] Mobility een case of study over mobiliteit en openbare ruimte. In Drawing Outside the Lines pleit Angus Bruce, hoofd landschapsarchitectuur bij HASSELL in Londen, voor het creëren van nieuwe groene ruimten in dichtbevolkte gebieden, en reflecteert hij op hoe het Masterplan Cathedral Gardens dit levendige nieuwe gebied kan verbinden met de stad Belfast. Programmadirecteur van het Disability Mobility Initiative in Seattle, Anna Zivarts, pleit voor meer inclusieve mobiliteitssystemen in Nondrivers: America Excludes Us. Tot slot, in The Right to a Playful City, gebruikt Iain Borden, professor en vice-decaan onderwijs bij The Bartlett, skateboarden als een springplank voor ideeën over hoe openbare ruimtes opnieuw kunnen worden vormgegeven die prioriteit geven aan welzijn, vrije meningsuiting en deelname aan de gemeenschap.
De missie van Roca Gallery is om de dialoog op gang te brengen, relaties te creëren en positieve praktijken in de sector te inspireren. De serie "Verschillende visies op mobiliteit en openbare ruimte" maakt deel uit van een lopend project waarin het expertpanel van Roca Gallery om de maand een nieuw thema voorstelt en het idee onderzoekt met enkele van de belangrijkste denkers op het gebied van architectuur en design. Alle artikelen zijn beschikbaar in het Engels op www.rocagallery.com
|||||||||||||||||
Over Roca Gallery
Het Roca Gallery-project werd in 2009 door Roca gecreëerd als een ontmoetingsplaats en forum voor voortdurende betrokkenheid bij het publiek, en in het bijzonder bij die professionals met wie er een gedeelde interesse in innovatie van de badkamerruimte bestaat.
Deze missie kreeg vorm door de fysieke Roca Gallery-gebouwen, architectonisch belangrijke ruimtes waar deze principes tot leven kunnen komen. Na het succes van de eerste Gallery in Barcelona in 2009 werden er vervolgens andere geopend in Londen, Shanghai, Peking, Madrid en Lissabon, en een andere zal in de herfst van 2022 in São Paulo worden geopend. Deze ruimtes, die open zijn voor de algemene publiek, host tentoonstellingen, debatten, presentaties en andere evenementen, evenals tentoonstellingen van Roca's nieuwste innovaties. Alles bij elkaar dragen deze ruimtes de essentie van Roca en haar waarden van design, innovatie, duurzaamheid en welzijn over.
Rocagallery.com breidt de visie van het project uit en biedt een virtuele ruimte voor de
uitwisseling van kennis, inclusief nieuws en exclusieve rapporten over huidige trends in architectuur en design, opgesteld door een evoluerend team van internationale medewerkers.
Over Roca
Roca is een bedrijf dat zich toelegt op het ontwerp, de productie en de verkoop van badkamerproducten voor architectuur, bouw en interieurontwerp. Opgericht in 1917, combineert het traditie en kennis met een passie voor innovatie en respect voor het milieu, om te voldoen aan de eisen van klanten en bij te dragen aan het verbeteren van het welzijn van de samenleving.
Met duurzaamheid als kernelement in al haar productieprocessen en een engagement om een betere planeet te verzekeren voor toekomstige generaties, heeft Roca deze filosofie geïmplementeerd in de 170 landen waar het actief is en in haar 77 fabrieken, en brengt het dit dagelijks over op haar meer dan 21.500 werknemers.
Dit familiebedrijf is marktleider in Europa, Latijns-Amerika en India. Het is ook aanzienlijk aanwezig in China en de rest van Azië, het Midden-Oosten, Australië en Afrika. Daardoor is het een wereldleider in zijn sector.