Met deze slogan slaat Praxis de welbekende spijker op de kop. Mensen die de Praxis bezoeken komen inderdaad meestal om iets te gaan maken. Het maakt daarbij niet uit of het gaat om bouwen, een nieuwe ‘look’ in huis of iets repareren. Praxis heeft de nodige materialen en gereedschappen.
‘Roots’
De Nederlandse bouwmarktketen Praxis Doe-Het-Zelf Center B.V. opende in 1978 zijn eerste winkel in Venlo. Met de huidige 193 vestigingen is Praxis uitgegroeid tot de grootste en bekendste doe-het-zelfketens in Nederland. Met meer dan 60.000 artikelen in het assortiment speelt Praxis in op de wensen van de beginnende tot gvorderde doe het-zelvers. Het hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam. De winkelformule is eigendom van franchisegever Maxeda DIY Group, die voortkomt uit het vroegere Vendex KBB-Retail conglomeraat. Maxeda is marktleider in het doe-het-zelf segment en heeft 345 winkels in de Benelux. In Nederland zijn er 193 Praxis winkels (stand per 1 januari 2021) met ruim 4.300 medewerkers en in België en Luxemburg 153 winkels onder de naam Brico.
Praxis varianten
Praxis kent diverse varianten in winkels zoals een compacte stadsvariant Praxis ‘City Box’; een stadswinkel met een basisassortiment en een relatief kleine vloeroppervlakte (±350 m²). Dan zijn er de ‘Mid Box’ winkels zoals de ‘gewone’ Praxis, Praxis Megastores en Praxis Megastores & Tuin. Hier wordt een uitgebreid assortiment aangeboden voor onderhoud, reparaties, renovaties en enkele specialisaties zoals decoratieprojecten. De vloeroppervlakte varieert van 2.000 m2 tot 15.500 m². Daarnaast combineert Praxis op sommige locaties haar bouwmarkt met een Praxis tuincentrum. Van alle Praxis vestigingen zijn er 44 in handen van franchisenemers.
Duurzame bouwmarkt
Praxis heeft zich ten doel gesteld om hun bedrijfsstrategie zo duurzaam mogelijk uit te voeren en heeft ook actief meegewerkt aan de ontwikkeling van het brancheverduurzamingsplan ‘Verpakken doe-het-zelf 2015- 2018’ evenals een versie voor de periode 2019-2022. In dit plan staan richtlijnen voor inkopers en leveranciers om de belasting van het milieu door productverpakkingen zoveel mogelijk te beperken. Praxis wil de hoeveelheid verpakkingsmateriaal beperken en gebruikt zoveel mogelijk gerecycled (verpakkings-)materiaal zoals karton. Mooi voorbeeld hiervan zijn de verpakkingen van eigen merk lichtbronnen en een aantal douchesystemen en -accessoires die al zijn aangepast. Verduurzaming zien we ook terug bij het energiegebruik, afval, de relaties met klanten, leveranciers en medewerkers.
Ook het verduurzamen van de huizen van klanten is hierin meegenomen. Zo voldoen tenminste 95% van hout en
hout-bevattende producten bij Praxis aan de ‘Forest Stewardship Council’ (FSC) en ‘Program for the Endorsement of Forest Certification’ (PEFC) certificeringen. Daarnaast wordt het afval in de winkels gescheiden aangeboden aan gecertificeerde afvalverwerkers. Dat geldt ook voor klanten die batterijen, (spaar)lampen, tl-buizen en elektrische apparaten inleveren. De afvalverwerkingspartners zorgen ervoor dat afval op de juiste wijze wordt ingezamelde en gerecycled. Een ander mooi voorbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen is de inzameling van oud handgereedschap dat door vrijwilligers van de stichting ‘Gered Gereedschap’ wordt opgeknapt voor een tweede leven. In totaal werden bij Praxis in 2019 ca. 150.000 stuks handgereedschap ingezameld. Tenslotte wordt oude bedrijfskleding van winkelmedewerkers gerecycled en deels gebruikt voor het maken van nieuwe bedrijfskleding via ‘Schijvens Corporate Fashion’.
Diensten
Naast de verhuur van een aanhanger of gereedschap heeft Praxis een klusdienst voor grotere klussen zoals laminaat leggen. Voor kleinere klussen zoals montages en installaties in en om het huis werkt Praxis samen met Zoofy. Deze montagedienst, die kan worden ingeschakeld bij het aanschaffen van Praxis producten, is bijzonder geschikt voor klanten met minder kluservaring of weinig tijd om het zelf te maken. Zoofy koppelt een lokale, gescreende monteur aan de klant en zorgt voor een snelle en vakkundige uitvoering van de klus.
Phygital-winkelconcept
De hedendaagse consument raadpleegt online shops om te kijken naar producten, prijzen en voorraad, maar ook voor inspiratie. Ook tijdens het winkelen bekijken klanten online bronnen voor extra informatie en prijzen. Praxis speelt hierop in met het phygital (een samentrekking van ‘physical’ en ‘digital’) winkelconcept. Met dit concept sluit de fysieke winkel beter aan op de onlinekanalen, bijvoorbeeld door het gebruik van QR-codes en configuraties. Door deze verschillende kanalen te analyseren en slim te combineren kan Praxis per winkel snel inspelen op de (lokale) behoeftes van de klant en de plaatselijke concurrentie met een daarop afgestemde optimale mix in het assortiment. Zo vullen winkel en online elkaar aan en wordt de fysieke marketingervaring van de klant verbeterd. In mei 2021 opende Praxis in Hoogeveen zijn eerste winkel volgens het Phygital concept. Inmiddels zijn daar Amersfoort, Son en Breugel en Drachten aan toegevoegd.
Augmented Reality
Praxis is ook innovatief bezig met een vloeren-calculator die werkt met Augmented Reality (AR). Via de Praxisapp kan de telefoon worden gebruikt als inmeetapparaat waarmee een klant een vloer zelf kan inmeten, het benodigd materiaal berekenen en uit een ‘preview’ van 170 verschillende vloeren de gewenste vloer kiezen en meteen bestellen.
Tekst: Harrie Linssen