Nederland bouwt en verbouwt volop. Een belangrijk deel daarvan betreft de badkamer, de plek waar we ons verzorgen, tot rust komen en energie opdoen voordat we aan de dag beginnen. Badkamers inspireren en het is niet voor niets dat er vaak aandacht aan wordt besteed in magazines en woon-programma’s op tv. De introductie van het Duitse kwaliteitsmerk Duravit is dan ook een waardevolle aanvulling op de Nederland sanitairmarkt.
Tekst: Harrie Linssen
Toonaangevend en innovatief
Duravit is opgericht in 1817 in Hornberg in het Zwarte Woud. Het is een toonaangevende internationale fabrikant van design badkamers, sanitair keramiek, badkamermeubilair, ligbaden en douchebakken, wellness-systemen, kranen, accessoires en installatiesystemen. Het bedrijf is actief in meer dan 130 landen, staat voor topkwaliteit en is innovatief op het gebied van design en technologie.
Duravit Nederland is gevestigd in ’s-Hertogenbosch en levert aan geselecteerde retailers en de gespecialiseerde handel. De redactie ging op bezoek en sprak met marketingmanager Esmy van der Wal. Esmy heeft in haar loopbaan de nodige ervaring opgedaan in diverse salesfuncties in de beauty-sector. Met die ervaring is zij vastbesloten om Duravit in de Nederlandse top drie van premium sanitairmerken te positioneren.
Duravit in Nederland
Van der Wal: “Duitse sanitair producten staan bekend om hun degelijke kwaliteit, maar zijn niet altijd even modern. Duravit is een Duits merk dat zich daarin onderscheidt door, naast kwaliteit, ook innovatief en vooral met gevoel voor techniek en design op de internationale markt te opereren. In samenwerking met vooraanstaande internationale designers, zoals Philippe Starck en EOOS, ontwikkelt het bedrijf niet alleen mooie en unieke, maar ook comfortabele en functionele badkamers gericht op het langdurige welzijn van hun gebruikers. Daarnaast heeft Duravit ook goed nagedacht over milieuaspecten, bijvoorbeeld om waterverspilling tegen te gaan”, vervolgt de marketingmanager. “Alle toiletten zijn dan ook uitgerust met Duravit Rimless®-technologie, optioneel verkrijgbaar met het antibacteriële HygieneGlaze keramische glazuur. Ze bereiken perfecte spoelresultaten met slechts 4,5 l in plaats van de gebruikelijke 9 liter. Verder zie je ook nieuwe trends als geurafzuiging en ingebouwde dimverlichting in spiegels met warm of helder licht.”
Doelgroepen
“Wat Duravit zo interessant maakt, is dat de productrange breed is. Van budget tot aan het topsegment en alles wat daar tussenin zit, maar wel met behoud van kwaliteit. Daarmee sluit Duravit perfect aan op de hedendaagse vraag naar sanitair producten. We zien dat terug-komen in onze verkopen”, vertelt van der Wal. Naast de normale vraag zien we twee andere interessante tendensen. We zien vooral rond de grote steden veel hoogbouw met mooie en luxe appartementen, waar ook jonge gezinnen wonen. Daar wil men een moderne en luxe, maar ook praktische badkamer die toch betaalbaar moet zijn. Daarnaast zien we veel markt in mensen van middelbare leeftijd en net daarboven die nog eenmaal de woning toekomst-bestendig willen verbeteren. Daar wordt dan flink in geïnvesteerd en dat betekent vaak een (zeer) luxe badkamer, voorzien van alle gemakken. Door het brede aanbod en de goede prijs/ kwaliteitverhouding kan Duravit meegaan in deze trends en voldoen aan vrijwel ieders wensen.”
Inspirerende stijlen
De diverse stijlen die worden gepresenteerd op de website geven een duidelijk beeld van de veelzijdigheid van Duravit. De nieuwste trends worden bijna speels gecombineerd met tijdloosheid, waardoor het actueel blijft. Of het nu gaat om de nostalgische en toch tijdloos moderne serie Starck 1 of de moderne klassieker Starck 3.
Esmy van der Wal Bertrand Lejoly
D-Neo
Onlangs is de D-Neo range toegevoegd, ontworpen door de Belgische ontwerper Bertrand Lejoly. Onder de slogan ‘Everything is Neo’ introduceert Duravit de D-Neo range als een revolutie in het instapsegment van de badkamer, passend bij een nieuwe levenshouding. Het assortiment van wastafels ovaal of rond verkrijgbaar, meubels en inbouwwastafels tot fonteintjes, opzetwaskommen, ligbaden en het bijpassende kranenassortiment is indruk-wekkend te noemen. “Rond is momenteel weer helemaal ‘hot’ en daar speelt D-Neo perfect op in”, zegt van der Wal. “Rechte lijnen, geometrische vormen en asymmetrische oplossingen worden gecombineerd met bijpassende onderkasten met veel opberg-mogelijkheden. Samen met de open schappen vormen ze een blikvanger en onderstrepen daarmee de design-diversiteit van de D-Neo serie. Maar ook de afzonderlijke elementen van D-Neo passen in elke badkamer, of het nu compact of ruim is.“ Van der Wal kijkt met vertrouwen naar de toekomst: “Met D-Neo komen kwaliteit, een perfect doordacht design en een aantrekkelijke instapprijs samen. De serie is weliswaar trendy maar zal ongetwijfeld elke trend overleven en is daardoor de perfecte metgezel voor elke dag en elke levensstijl.”
Naamsbekendheid
De ‘branding’ van het merk Duravit draagt Van der Wal naast de traditionele marketing ook ruimschoots uit via social media om zo ook de jongere generatie aan te spreken. Daarbij kun je denken aan platforms als LinkedIn en YouTube, maar ook aan televisie en influencers.
“Vooral jonge mensen zien vaak iets op YouTube of een ander platform en raken enthousiast. Als die aandacht er is, wordt er gericht gezocht naar onze producten. De wereldwijde Duravit marketingfoto’s zijn prachtig en ik vul deze graag aan met content die goed aansluit op de
Nederlandse markt. Als je dan kijkt naar de groei in de afgelopen periode dan blijkt dat Duravit succesvol aan de weg timmert!’’, aldus van der Wal. •
Duravit Nederland B.V; Ruwekampweg 2;
5222 AT ’s-Hertogenbosch; +31 (0)73 613 19 70;
info@nl.duravit.com