De aantrekkende huizenmarkt en de coronacrisis hebben het afgelopen jaar gezorgd voor een voor een toenemend bezoek aan de DHZ-bouwmarkten. Deze bouwmarkten lijken misschien veel op elkaar, maar er zijn toch wel degelijk verschillen. In deze uitgave belichten we Hubo Bouwmarkt Overloon, één van de ruim 160 Nederlandse filialen die onderdeel zijn van de Hubo winkelketen.
Tekst: Harrie Linssen
BouwBusiness sprak met Frank van Gaal (55), zelfstandig ondernemer en eigenaar van Hubo Bouwmarkt Overloon, een zaak met een oppervlakte van 1800 m2. We vroegen hem naar zijn ervaringen, succesvolle kansen op de markt en visie op de toekomst.
Hubo Overloon
In 1990 opende Frank van Gaal de deuren zijn eigen bouwmarkt in Overloon onder de naam PlusKlus. “In 2013 heb ik de naastgelegen ruimte van de Boerenbond erbij gekocht en rond 2015 zijn we verdergegaan onder de Hubo organisatie. We hebben momenteel drie fulltime en drie parttime medewerkers in dienst, allen met ruime ervaring in de bouwwereld – natuurlijk aangevuld met leveranciersopleidingen voor specifieke producten. Het zijn dus echte vakmensen.”
De Hubo winkels richten zich op doe-het-zelfartikelen en aanverwante producten voor in en rond het huis. Bij Hubo worden o.a. de inkoop, marketing, reclame en de winkelconcepten centraal geregeld, wat voordeel oplevert en kostenbesparend werkt. Toch zegt Van Gaal: “Bij Hubo is er veel ruimte om zelf te ondernemen en kan ik over veel zaken zelf beslissen, zodat je ook producten in het assortiment kunt opnemen die zijn afgestemd op de regionale en lokale behoeftes.”
Van Gaal: “Een mooi voorbeeld hiervan is dat we door het overnemen van de lokale Boerenbond hun dierenafdeling en aanverwante artikelen zoals dierenvoeding hebben opgenomen in ons eigen assortiment. Daarom hebben we hier ook een uitgebreide tuinafdeling met een groot aanbod aan zaden, planten, en tuinhout. Daarnaast hoorden ook werkkleding, werkschoenen en klompen tot het Boerenbond-assortiment. Zo leveren we nog steeds werkkleding aan een brede groep professionele bedrijven in de wijde omgeving zoals de Van Gemert Installatiegroep.”
Breed aanbod
“Onze Hubo bouwmarkt onderscheidt zich dan ook door een persoonlijke en klantgerichte aanpak,” vertelt Van Gaal. “In de winkel vind je naast de gebruikelijke DHZ-artikelen en seizoens-producten een ruim aanbod om je huis een echt thuis te maken. Dat assortiment is breed: raamdecoratie, moderne binnendeuren, rolhorren, screens en jaloezieën, maar ook kasten van de standaardkasten tot maatkasten en complete inloopkasten van het exclusieve merk Raffito. De kwaliteit van deze producten bevindt zich in het hogere segment en doet absoluut niet onder voor wat de vakhandel biedt.
Klussendienst
“DHZ- en aanverwante producten kun je overal kopen, maar hier bieden we veel meer dan alleen producten,” zegt Van Gaal. “Naast vakkundig advies bij aankoop verlenen we ondersteuning bij de montage. Dat gaat van deuren afhangen tot het compleet monteren van bijvoorbeeld maatkasten en zonwering op maat.”
Hij gaat verder: “Die montage is voor veel mensen echt een dingetje en vereist toch de nodige ervaring. Wat we hier niet willen is dat een klant een goed maatproduct koopt, ermee aan de slag gaat en dat uiteindelijk blijkt dat hij iets over het hoofd heeft gezien waardoor het helaas toch mislukt. Daarom beschikken we hier ook over een professionele montagedienst die klanten kunnen ondersteunen en de volledige klus uit handen nemen.”
De eigenaar van de bouwmarkt legt uit hoe dat gaat: “Het begint met een bezoek aan de plaats waar bijvoorbeeld de voorzethorren moeten komen. Zo kunnen we ter plekke beoordelen of iets wat men wil mogelijk is en welk materiaal daarvoor in aanmerking komt. Vervolgens meten we alles nauwkeurig op: daar nemen we de volle verantwoording voor. Vervolgens bestellen wij het complete pakket. Nadat de maatproducten bij ons zijn aangekomen maken we een afspraak om te komen monteren en onze monteurs gaan pas weg als het correct werkt. De achterliggende gedachte is dat deze vaak duurdere kwaliteitsproducten alleen tot hun recht komen en goed functioneren als ze op de juiste wijze worden gemonteerd. Deze montageservice wordt veel gebruikt en wordt enorm gewaardeerd!”
Corona en service
Corona had en heeft ook effecten gehad voor de DHZ markten. “Aan het begin van de corona werkten mensen veel thuis en sloegen ze massaal aan het klussen,” vertelt Van Gaal. “Uiteraard had dit een positief effect op de omzet, maar wat we heel belangrijk vonden was om ook onder deze moeilijke omstandigheden aan onze klanten de best mogelijke service te blijven geven. Bijvoorbeeld door telefonisch te bestellen en het daarna meteen op te halen.
Maar ook brachten we onze klanten waar ze om vroegen als ze tijdens hun klus iets te kort kwamen of onvoorzien meteen nodig hadden. Daarbij maakte het niet uit hoe groot de order was, ook een doosje schroeven hebben we steeds graag gebracht.”
Toekomst
De toekomst ziet er goed uit, aldus Van Gaal: “De markt is in een opwaartse beweging. We zien een duidelijk stijgende behoefte aan op maat geleverde artikelen. Dat gaat van plafonds tot vloeren, kasten, raamdecoratie en aanverwante artikelen. Daarnaast zien we natuurlijk ook landelijke trends. Daar spelen we hier ook op in. Ondanks dat er tegenwoordig veel via internet gaat, blijkt de fysieke bouwmarkt nog steeds belangrijk. Klanten hebben er behoefte aan om materialen te zien, te beoordelen, te meten en/of advies te vragen om vervolgens een afweging te maken en artikelen meteen mee te nemen. Blijkt het toch niet te passen dan kan er snel worden geruild, zeker belangrijk als je bezig bent met een klus die af moet! Ook onze montagedienst is een schot in de roos. Tenslotte blijft persoonlijk contact, welgemeende interesse en een goed advies het verschil maken en dat is wat we zullen blijven doen!”
Hubo Overloon
Oploseweg 4, 5825HN Overloon,
0478642572
overloon@hubo.nl