LAUFEN presenteert het nieuwe 12-kleurenpalet voor keramiek, ontwikkeld in samenwerking met Roberto Sironi Studio.
Ter gelegenheid van de Milan Design Week 2024 presenteert LAUFEN de tentoonstelling Colour Archaeology: een interdisciplinaire reis tussen kunst, design, archeologie en de geschiedenis van kleur door oude keramiekculturen in een tijdspanne van 3000 voor Christus tot 1500 na Christus. Met zijn experimentele aanpak vertrouwde de Zwitserse badkamerspecialist Roberto Sironi zijn allereerste onderzoek naar kleur toe, dat drie jaar ontwikkeling in beslag nam en resulteerde in een collectie van twaalf kleuren die ontworpen zijn om hun waarde en expressieve kracht in de loop der tijd te behouden: een hulpmiddel voor zowel het heden als de toekomst.
De blues van het Oude Egypte, de kleurschakeringen van de Mesopotamische beschavingen, de celadons van het keizerlijke China, de wabi sabi-kleuren van het oude Japan en het baksteenrood van de Romeinse verzegelde aarde zijn enkele van de kleuren die zijn geïdentificeerd in een onderzoeksproject waarin meer dan 10.000 archeologische vondsten uit de belangrijkste internationale musea zijn geanalyseerd, van het Larco Museum in Lima tot het Rietberg Museum in Zürich, van het Akropolis Museum in Athene tot het Metropolitan Museum, om er maar een paar te noemen.
Het onderzoek, in opdracht van LAUFEN uitgevoerd door Roberto Sironi Studio, drukt LAUFEN's roeping uit in de zoektocht naar nieuwe expressieve talen en multidisciplinaire vervuilingen, en materialiseert zich in een palet bestaande uit twaalf kleuren, waar de meest verfijnde en gewilde tinten van de oude wereld zijn herwerkt om hedendaagse en tijdloze tinten te creëren. Net als de Polychromie Architecturale, die Le Corbusier in 1931 codificeerde om architecten een kleurenpalet te bieden dat vandaag de dag nog steeds perfect relevant is, heeft de collectie van 12 kleuren die samen Colour Archaeology vormen, geïnspireerd op artefacten uit de oudheid, de culturele, religieuze en sociale archetypes van beschavingen in verschillende tijdperken, de kracht om zijn waarde en expressieve kracht tot ver in de toekomst te behouden.
"Het heden ontstaat als een product van het metaboliseren van het verleden, ingekaderd binnen een visie die overblijfselen van de antieke wereld herinterpreteert vanuit een postmodern perspectief," legt Roberto Sironi uit en vervolgt: "Dit esthetische syncretisme viert de heterogeniteit van elementen en dient als uitdrukking van de rijkdom die gevonden kan worden binnen verschillende culturele identiteiten".
De tentoonstelling Colour Archaeology samengesteld door Roberto Sironi met Beda Achermann en Matteo Fiorini - Studio Lys
De installatie in de LAUFEN space in Milaan is verdeeld in drie delen om het hele onderzoek visueel te vertellen. Het begint op de binnenplaats waar het mogelijk is om 10 keramische stukken te bewonderen die zijn gemaakt door Roberto Sironi in samenwerking met keramist Luca Mandaglio met behulp van verschillende technieken en materialen, waarbij elk stuk een historische productie oproept en ernaar verwijst. In deze sculpturen zitten echo's van archeologische opgravingen, waarbij objecten nieuw leven wordt ingeblazen met kleuren die hun wortels hebben in de duizenden jaren lange geschiedenis van keramiek. Elke tint is het resultaat van een complex alchemistisch proces, weerspiegelt de beschikbare grondstoffen en is een bewijs van de technologische vooruitgang die in de loop der tijd is geboekt.
De tentoonstelling gaat verder in de LAUFEN space op de tweede verdieping, waar we een artistieke reis maken door de beelden die door Beda Achermann en zijn studio zijn gemaakt.
De internationaal gerenommeerde art director werkt al een aantal jaar samen met LAUFEN. Hij heeft het eclectische karakter en de innovatieve geest van het merk vastgelegd en zijn benadering toegepast op het merk, dat traditie en moderniteit combineert door middel van een ultramoderne taal die kunst, fotografie, architectuur en design combineert.
De installatie, samengesteld door Beda Achermann en Matteo Fiorini - Studio Lys, herwerkt archieffoto's van archeologisch keramiek met beelden die zijn gemaakt op de productielocatie van LAUFEN in Gmunden, Oostenrijk, op een abstracte en hedendaagse manier.
De beelden bieden een herinterpretatie van de werkelijkheid waarin de hoogste expressies van keramiekverwerking in de geschiedenis en LAUFEN's innovatieve Saphirkeramik productietechnologieën naast elkaar worden gezet.
Het derde deel van de tentoonstelling toont een reeks badkamercomposities gemaakt met een aantal van LAUFEN's iconische Saphirkeramik stukken in het nieuwe kleurenpalet ontwikkeld door Roberto Sironi Studio. Alle keramische stukken van Saphirkeramik zijn geproduceerd in LAUFEN's zeer innovatieve productiefaciliteit in Oostenrijk en gebakken in 's werelds eerste elektrische tunneloven aangedreven door hernieuwbare energie. De keramische stukken in de nieuwe tinten worden gecombineerd met kranen, meubels en accessoires om suggestieve en verfijnde omgevingen te creëren. Het tentoonstellingsproject Colour Archaeology is opgevat als een reizende installatie en zal na de Milan Design Week te zien zijn in andere LAUFEN spaces in Wenen, Berlijn, Madrid en Praag.