Vier jaar geleden werd het al voorspeld: “Het aantal slimme woningen zal de komende jaren sterk stijgen”, luidde het bericht van de Samenwerkende Registeraccountants en Accountants-Administratieconsulenten (SRA). In het artikel uit 2017 staat vermeld dat de bouw kan profiteren van de sterke opmars van domotica, mits de branche verstandig onderneemt. Het lijkt erop dat dit redelijk gelukt is. Slimme apparaten worden nu namelijk volop verkocht in de bouwmarkten.
Tekst: Michelle van der Harst
Domotica, of huisautomatisering, draait om de moderne woonbehoeften van zorg, gemak, veiligheid en duurzaamheid. Steeds meer woningen zijn ’smart homes’, voorzien van technologieën die meer comfort bieden. Huizen worden zo steeds leuker (en de bewoners steeds luier). Zo kun je onderweg naar huis de thermostaat laten weten dat de verwarming aan mag, kun je via jouw slimme deurbel zien wie er voor de deur staat – ook als je niet thuis bent – en kun je alle verlichting in huis op afstand bedienen.
Voor- en nadelen
Slimme apparaten besparen ons tijd, omdat taken uit handen worden genomen, en verhogen het wooncomfort aanzienlijk. Het bedienen van apparaten zonder daarvoor te hoeven opstaan, is een groot voordeel voor mensen die slecht ter been zijn. Wat domoticatoepassingen ook helpen besparen, zijn energie en geld. Ze verminderen de verbruikte stroom, want alle elektrische apparaten kunnen in één keer worden uitgeschakeld, en als bewoner kun je worden gewaarschuwd wanneer apparaten actief zijn terwijl je niet thuis bent. Bovendien zijn de toepassingen eenvoudig in gebruik: voor de meeste domotica stop je gewoon de stekker in het stopcontact en batterijen in de afstandsbediening.
Uiteraard zijn sommige systemen voorzien van een hoog prijskaartje, maar gezien de besparingen die domotica kunnen opleveren, zijn investeringen ook weer gauw terugverdiend. Een groter nadeel is dat er zoveel verschillende leveranciers, merken en soorten ‘gadgets’ zijn, die niet allemaal goed met elkaar kunnen communiceren. Om die reden moeten bewoners vaak verschillende applicaties los van elkaar beheren om hun woning te bedienen.
Inspelen op de ontwikkelingen
Dit is nog maar het begin van de domotica-revolutie. Er zijn namelijk steeds meer apparaten die verbinding kunnen maken met het internet en met elkaar. Hoe de bouwsector kan profiteren van deze opmars? Ten eerste kunnen bouwbedrijven bij de bouw van nieuwe huizen al vroeg een samenwerking aangaan met de fabrikanten van domotica. Zo kan er bij de bouw al rekening worden gehouden met nieuwe toepassingen die later gemakkelijk te integreren zijn. Ten tweede kunnen bouwmarkten door sterk te innoveren in specialistische kennis en kwaliteit, hun omzet vergroten
met de verkoop van domotica.
Domotica-merken
De drie grootste bouwmarkten, Gamma, Praxis en Karwei, verkopen al allerlei domotica. Op het gebied van slimme schakelaars, die bijvoorbeeld voorzien zijn van een bewegingssensor of ander schakelmateriaal, worden de producten van onder andere Smartwares, KlikAanKlikUit en Niko aangeboden. Slimme verlichting, op afstand te bedienen en eventueel in te stellen met verschillende lichtkleuren, is verkrijgbaar van onder andere Philips Hue, WiZ en Innr. Smart-home-alarmsystemen die in de bouwmarkt te koop zijn, zijn van SmartAlarm, AngelEye, Etiger of andere producenten.
De grote leveranciers van beveiligingscamera’s zijn Foscam, Smartwares en Alecto. Digitale deurbellen komen van Ring, Ezviz of Netatmo, en de slimme energiemeters en thermostaten die bouwmarkten aanbieden, zijn van onder andere Tado of Plugwise.
Uiteraard zijn er nog veel meer ‘slimme merken’ op de markt, die niet bij de doe-het-zelf-zaak om de hoek, maar in webwinkels worden verkocht. De uitdaging is echter, om de consument zijn domotica-systemen wél in de bouwmarkt te laten kopen. Persoonlijk advies is gelukkig nog vaak een belangrijke troef van de fysieke winkel.