Nedco bestaat dit jaar 35 jaar. De leverancier van complete ventilatiesystemen, witgoedaccessoires en displayartikelen kan terugkijken op grote successen op het gebied van innovatie en maatschappelijk betrokken ondernemerschap. BouwBusiness sprak met Jan Nederlof, directeur en zoon van de oprichter van Nedco, over het assortiment, eigen productie en ondernemen.
Tekst: Erik van der Does de Bye
Witgoed
“Typisch voor Nederland is dat wasmachines vaak op zolder staan,” zegt Nederlof. “En even typisch is de lekkage, waarbij het water soms letterlijk via de trap naar beneden komt. Hiertegen waren vroeger alleen dure lekbakken van zink op de markt. Mijn vader ontwierp een goedkopere versie van kunststof: het begin van Nedco.” Al snel werd er ook een begin gemaakt met ventilatiesystemen: drie soorten flexibele slangen en een paar gevelkleppen. “Die hebben we nog steeds. Inmiddels bieden we een compleet assortiment witgoed toebehoren aan, van aan- en afvoerslangen tot wasmachine verhogers.”
Marktleider in Ventilatie
Ventilatie – bijzonder actueel, juist in deze tijd van pandemie – is inmiddels de grootste tak, zoals Nederlof aangeeft. Nedco heeft een zeer groot assortiment in dit segment: denkt u hierbij aan roosters, rookkanalen en dak toebehoren. Er worden grote roosters voor klimaatbeheersing vervaardigd, maar ook de kleine ventilatieroostertjes voor meubels ontbreken niet bij Nedco. Ze zijn zelfs marktleider in ventilatie toebehoren.
Eigen Productie
Nedco beschikt over een eigen fabriek in China. Hier worden diverse producten gemaakt. “Het voordeel van een eigen fabriek is, dat je snel op de veranderende vraag in de markt kunt inspelen,” zegt Nederlof. “Zo hebben we een testserie van zwarte roosters uitgebracht. Die serie bleek en succes en zit nu standaard in ons assortiment.”
Sociaal en vooruitblik
Nuchter, betrouwbaar en sociaal – zo omschrijft Nederlof het bedrijf. “Nuchter: zonder poespas met beide benen op de grond. Betrouwbaar: we komen onze afspraak na en doen wat we beloven. Sociaal: bijna een kwart van onze medewerkers hebben een afstand tot de arbeidsmarkt, dit doen we al sinds 1996!” Een vooruitblik wil Nederlof wel geven in kernwoorden zoals meer maatwerk bieden, innoveren, maar ook MVO en online zullen ook meer en meer in onze sector doordringen.