Het familiebedrijf Knauf is één van de bekendste merken in de bouw. Het Duitse bedrijf levert wereldwijd bouwmaterialen aan professionals en particulieren. Maar Knauf doet veel meer. BouwBusiness sprak met Claudia Stütz, Manager Customer Experience & Innovation, en Bauke Geuzebroek, Technisch Manager bij Knauf Nederland, over innovatie en Menschlichkeit.
Tekst: Erik van der Does de Bye
“Mensen kennen Knauf van bouwmaterialen, bijvoorbeeld gips of isolatiemateriaal”, zegt Bauke. “Maar Knauf geeft ook advies, zoals bij de bouw van Amare in Den Haag, AFAS in Leusden en het pand van de Triodos Bank in Zeist.”
Familiebedrijf met toekomst
Knauf werd in 1932 opgericht door twee broers. Met Alexander Knauf staat de derde generatie aan het roer. De betrokkenheid van de familie is zeer groot. Claudia: “Lokaal ondernemerschap staat hoog in het vaandel bij Knauf. Zo kunnen we echt iets betekenen voor de klant.” Daarmee geeft zij inhoud aan de waarden van het bedrijf: ondernemerschap, partnerschap, betrokkenheid en Menschlichkeit. “Dat begrip vertalen we niet”, zegt Bauke. “We brengen het wel in de praktijk.” Menschlichkeit geeft ook aan dat Knauf zich verdiept in wat klanten wensen en nodig hebben. Als voorbeeld noemt Claudia het exoskelet voor stukadoors. “Zij kunnen met deze innovatie hun werk doen zonder zichzelf te overbelasten en zo ook langer aan het werk blijven.
Digitalisering en duurzaamheid
Ook op het gebied van digitalisering is Knauf een interessante partner. Bauke: “Wij adviseren klanten in het BIM-model en leveren data aan. Zo kunnen we met elkaar nadenken over de juiste systemen voordat de bouw begint.” Daarmee speelt Knauf ook in op duurzame bouw. “Op deze manier dringen we verspilling terug en zijn er minder grondstoffen nodig”, legt Claudia uit. “Duurzaamheid en circulariteit zijn ook in de bouw een belangrijke ambitie.” Duurzaamheid is niet alleen in materieel opzicht een ambitie van Knauf. “We willen duurzame relaties met onze klanten”, aldus Bauke. “We gaan niet voor winst op korte termijn, maar voor blijvende samenwerking. Ook de komende generatie Knauf wil op deze ingeslagen weg doorgaan.”
www.knauf.nl