Het zal niemand niet ontgaan zijn: in de bouwsector heerst een behoorlijk personeelstekort. Als eigenaar van bijvoorbeeld een bouwmarkt of een installatiebedrijf is het dan ook een flinke uitdaging om altijd genoeg goed personeel in dienst te hebben. In dit artikel geeft BouwBusiness daarom graag wat tips over hoe u erin kunt slagen nieuw personeel te werven. Daarnaast vindt u hier adviezen over het behouden van uw huidige medewerkers voor uw organisatie.
Tekst: Sander de Goede
We spraken over deze relevante thema’s met Tim de Vries. Hij is als specialist op het gebied van recruitment de eigenaar van maar liefst vijf online vacaturebanken, waaronder Bouwmarktvacatures.nl.
Vacatureteksten
Volgens De Vries begint het succesvol werven van nieuwe specialisten al met het schrijven van vacatureteksten. “Het is belangrijk dat een vacaturetekst echt aansluit bij de doelgroep. Deze teksten dienen op maat geschreven te worden,” meldt hij. “Verder is het aan te raden om in de vacature open te zijn over zaken als primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, het salaris, hoe een gemiddelde werkdag eruitziet en wat u nog meer te bieden heeft. Een platte vacaturetekst waarin louter werkzaamheden worden opgesomd is dus eigenlijk onvoldoende. We merken dat bedrijven die meer energie en moeite steken in vacatures duidelijk beter worden gevonden”. De Vries stipt verder aan dat sollicitanten in deze branche meestal kunnen kiezen uit meerdere werkgevers. Zaak is dus om in positief opzicht op te vallen. Wie niet precies weet hoe een wervende vacaturetekst geschreven moet worden kan bij organisaties als die van De Vries terecht om dit uit te besteden.
Plekken voor leerlingen
Waar bouwbedrijven mogelijk meer uit kunnen halen is het bieden van arbeidsplaatsen aan leerlingen en stagiairs. De Vries beaamt dat: “Meer plekken creëren voor leerlingen, dat kan een van de oplossingen zijn. Wie een leerling in dienst neemt krijgt de beschikking over een gemotiveerd talent dat al snel diverse taken kan uitvoeren. Financieel is dit ook aantrekkelijk, want een leerling vraagt nog geen hoog salaris. Doorgaans gaat een leerling een dag per week naar school om theoretische kennis op te doen. Er zijn verschillende mogelijkheden om zo’n dienstverband vorm te geven.” Gunstig aan een dergelijke constructie is dat de kans groot is dat een leerling na het behalen van zijn of haar diploma voor uw organisatie blijft werken. Tegelijkertijd is het helpen opleiden van leerlingen in het belang van de hele branche.
Andere adviezen voor werving personeel
Naast het verbeteren van vacatureteksten en het aantrekken van stagiairs en leerlingen kunnen bedrijven ook kijken naar deze punten:
- Zet in op werving via bestaand personeel. Geef een
beloning aan personeelsleden die een nieuwe werknemer
aandragen. - Verspreid uw vacatures via lokale en regionale kranten.
- Laat door middel van flyers, posters, prikborden en
aanplakbiljetten weten dat u personeel zoekt. - Gebruik alle mogelijkheden die internet biedt, dus zowel
uw website en social media kanalen als online vacaturebanken. - Schakel de hulp in van een intermediair, zoals een recruiter
die expertise heeft in het werven van personeel in de bouwsector. - Benader instanties als het UWV, de Sociale Dienst en
re-integratiebureaus om daar uw vacatures uit te zetten.
Uw huidige personeel behouden: persoonlijke aandacht onmisbaar
Naast succesvol werven van nieuwe medewerkers kunnen bedrijven een personeelstekort in de organisatie proberen te voorkomen door het huidige personeel zo lang mogelijk in dienst te houden. Om dat te realiseren is het belangrijk om goed werkgeverschap te tonen. Dat gaat veel verder dan alleen het overmaken van salarissen. De Vries geeft aan dat persoonlijke aandacht van groot belang is. “Dat begint al bij de eerste werkdag van een nieuw personeelslid”, zegt hij. “Zorg er bij die gelegenheid bijvoorbeeld voor dat de nieuweling meteen een eigen kostuum en een naamkaartje heeft. Of schrijf alvast een artikel op uw website over de komst van de nieuwe werknemer. Dan voelt diegene zich meteen op prijs gesteld. Een sterk voorbereid inwerkprogramma doet het ook altijd goed”. Het geven van persoonlijke aandacht stopt geenszins wanneer medewerkers al langer in dienst zijn. “Vraag uw personeelsleden bijvoorbeeld regelmatig of ze tevreden zijn met de huidige gang van zaken en of er bepaalde specialismen zijn waarin ze zich verder willen ontwikkelen.” Daarnaast is het aan te raden altijd netjes de geldende wetgeving en de cao te volgen, eens per half jaar functioneringsgesprekke te houden en regelmatig feedback te vragen over uw eigen functioneren als leidinggevende. Het belang van een goede werksfeer Voor werknemers in talrijke sectoren geldt een goede werksfeer als belangrijkste reden om een werkgever lang trouw te blijven. Andersom is het ook zo dat waar de werksfeer matig is medewerkers snel vertrekken. In een branche waar personeelstekorten heersen is het vanzelfsprekend extra belangrijk om een prettige werksfeer te creëren. Naast het geven van genoeg persoonlijke aandacht kan dit door te investeren in gemeenschappelijke activiteiten. “Organiseer af en toe eens een gezamenlijke borrel of barbecue. Of zet een tafeltennistafel of een voetbaltafel neer in het bedrijfspand. Het gaat er hierbij om dat deze activiteiten niet direct met het werk te maken hebben”, zegt De Vries, die er wel aan toevoegt dat het niet per se nodig is dat medewerkers de deuren plat lopen bij elkaar. “Zolang ze het onderling maar goed en gezellig hebben, dat is het belangrijkste.” Daarnaast realiseert u een prettige werksfeer op onder andere deze manieren:
- Zorg voor een fijne en keurig georganiseerde werkplek
waar indien mogelijk ook muziek en decoratie deel
van uitmaken. - Communiceer altijd open en eerlijk, maar wel op een
sympathieke manier. - Laat uw medewerkers merken dat u ze vertrouwt.
- Spreek regelmatig uw waardering uit voor uw werknemers.
- Kom altijd uw afspraken na.
- Voorkom ongewenst geroddel op de werkvloer.
- Geef uw personeel af en toe een extraatje in de vorm
van een cadeautje, een lekkernij en/of een kerstpakket.
Vermoedelijk weten de meeste bedrijfsleiders prima hoe
belangrijk een goede werksfeer is. De Vries: “Vaak worden
deze dingen vergeten omdat de waan van de dag
overheerst. Toch is het dus zeer belangrijk hier genoeg in
te investeren”, zo sluit hij af. “U krijgt er meestal veel
extra loyaliteit voor terug.” •