Nina Magon, oprichter en directeur van de wereldberoemde Nina Magon Studio, is een veelzijdige en meermaals bekroonde interieurontwerper die wereldwijd luxueuze residentiële, commerciële en horecaprojecten aflevert. In de onderstaande Q&A bespreekt Nina haar samenwerking met Cosentino en het ontwerpproces van de nieuwe unieke Dekton Onirika collectie.
Q+A
Laten we het over Cosentino hebben - hoe ben je in contact gekomen met de wereldwijde marktleider op het gebied van duurzame designmaterialen?
In 2016 maakte ik kennis met Dekton toen ik werkte aan een restaurantproject in een zeer prominente markt. Het restaurant had een mooi en duurzaam materiaal nodig voor zijn wandbekleding, werkbladen, vloeren, tafels, bar, in wezen op alle belangrijke locaties. Ik had al eerder moeite om een materiaal te vinden dat zou passen bij mijn moderne en verfijnde ontwerpschema, deze zoektocht leidde me naar Dekton. Naast zijn uitgebreide kleurenaanbod, had het de duurzaamheid die ik zocht in deze drukke ruimte.
Ik begreep al snel dat de enige beperking aan hoe dit materiaal kan worden gebruikt, in mijn verbeelding lag, en ik hou van het feit dat het kan worden gespecificeerd voor zowel binnen- als buitentoepassingen. Tijdens de installatie van het restaurant werd ik helemaal verliefd op de veelzijdigheid van het materiaal en begon ik het te gebruiken in al mijn residentiële, commerciële en horecaprojecten. Het is een gemakkelijk proces geweest om mijn klanten ervan te overtuigen Dekton te gebruiken, omdat al mijn klanten het allerbeste willen op het gebied van ontwerp, duurzaamheid en onderhoudsgemak.
Hoe zijn de gesprekken over de Dekton Onirika collectie begonnen?
Nadat ik Cosentino en Dekton voor talloze projecten had gebruikt, bedacht ik andere ontwerpen en kleurstellingen die nog niet op de markt waren en realiseerde ik me dat er een opening in de industrie was voor wat ik voor ogen had. In de loop der jaren raakte ik goed bevriend met Eduardo Cosentino, CEO van Cosentino North America en EVP van Global Sales, en Patty Dominguez, VP van A&D Sales voor Cosentino North America, en ik deelde de ideeën die ik had om het Dekton-portfolio uit te breiden. Het duurde een paar jaar voordat het eigenlijke productontwerp begon, maar ik ben zo dankbaar voor de kans om mee te werken aan het ontwerp van een product waarin ik zo sterk geloof.
Wat heeft je het meest verrast tijdens het ontwerpproces?
In het verleden heb ik veel productlijnen gedaan met andere bedrijven, maar de ontwerpfase voor Onirika was verreweg de meest uitdagende (maar lonende) ervaring. Ik had geen idee hoe ik 'steen' moest ontwerpen toen ik aan deze reis begon, noch begreep ik volledig hoe deze ultracompacte materialen eigenlijk worden gemaakt. Het was buitengewoon interessant en diepgaand om de complexiteit van het creëren van prachtige aders en verschillende kleuren te ervaren. De R&D-afdeling van Cosentino was een enorme steun bij elk raakpunt van mijn twee jaar durende reis om volledig te begrijpen hoe Dekton wordt ontworpen en gecreëerd. Het Dekton team hielp me te bepalen en te begrijpen welke kleuren, diepte en verschillende afwerkingen konden werken en welke niet. Het was een zeer praktische ervaring - niet simpelweg een idee schetsen op een stuk papier - ik moest het volledige proces en de duur van het proces dat nodig is om innovatieve, duurzame materialen te maken echt begrijpen.
Wat was de inspiratiebron voor de naam van de collectie?
Onirika is de wereld van de dromen. Onirika vervaagt de scheiding tussen de werkelijkheid en een droomwereld en omringt je met een serene schoonheid. Met het streven van Cosentino naar innovatie, schoonheid en duurzaamheid, en mijn liefde voor het materiaal, wilden we een collectie samenstellen die de veelzijdigheid van het product voor verschillende toepassingen laat zien en prachtige kleuropties bevat die bij elk ontwerp passen, terwijl de ongeëvenaarde technologie van Dekton wordt behouden.
Uit welke invloeden heb je geput bij het ontwerpen van de Onirika collectie?
De collectie werd sterk beïnvloed door de unieke poëtische schoonheid van natuursteen en de weelderige inspiratie van de beweging en gemarmerde kleuren. Deze symfonie van vorm en materie boeit het oog en geeft elke ruimte een gevoel dat we begrijpen maar niet kunnen uitleggen. Het Awake ontwerp bijvoorbeeld is een herinterpretatie van de kostbare Paonazzo steen met zijn dikke aderen en oxide terracotta.
Heeft iets specifieks de inspiratie gevormd voor een van de kleuren? Zo ja, wat?
De kleuren zijn een reis door de verschillende stadia van onze dromen:
- Mijn favoriet, Neural, is een zacht wit doek met bleke aders en textuur die een fascinerende neutrale ruimte creëert die vrede en vreugde brengt.
- Lucid toont vele tinten om een verlichtende perceptie van kleuren te creëren.
- Awake is een herinterpretatie van de kostbare Paonazzo steen met dikke aders van lichte grijstinten en subtiele hints van terracotta en inktzwarte blauwen.
- Trance is zo koel en brengt leven in elke ruimte met strepen van roodgoud en blauw.
- Vigil is die dans tussen wakker zijn en slapen, het recreëert een Calacatta structuur van dikke aderen in gradiënten van lichte en donkere grijzen.
- En tenslotte Somnia, een donkere basis met boeiende details van warme bruine en witte tinten die onder een raster van dikke lijnen samensmelten tot een sobere textuur.
Wat maakt je het meest enthousiast over de collectie?
De veelheid aan toepassingen voor Dekton heeft me altijd enthousiast en geïnspireerd, maar ik denk dat Onirika ontwerpers, architecten en huiseigenaren zal helpen om op een geheel nieuwe manier over design te dromen. Ik wil dat ze zien dat dit product niet alleen kan worden gebruikt op een aanrechtblad, maar dat ze zich kunnen voorstellen dat het opvallend goed kan worden toegepast op muren, plafonds, gevels van gebouwen en nog veel meer. De inzet van de collectie is de veelzijdigheid van de collectie, omdat deze zowel in een moderne als in een traditionele omgeving kan worden gebruikt.
Omdat ik al jaren fan ben van Dekton en het materiaal in zoveel projecten heb zien gedijen, was het mijn droom om deze samenwerking werkelijkheid te zien worden. We wilden iets unieks creëren; deze kleuren zijn inherent anders dan elke andere natuursteen, wat betekent dat ze in hun eigen schoonheid staan. Ik ben benieuwd naar de vele manieren waarop het zal worden gebruikt; de toepassingsmogelijkheden zijn eindeloos.
Hoe ga je de Onirika collectie zelf gebruiken?
Overal, en op veel verschillende manieren. Het moderne huis in Malibu dat Neural of Lucid gebruikt voor zijn muurbekleding, vloeren en keuken, of het mediterrane huis in Mexico City dat de diversiteit van kleur viert met Awake of Trance.
Wat maakt het merk Dekton, en specifiek de Onirika collectie, nog meer tot zo'n superieur product?
Dekton - en specifiek de Onirika collectie - is zeer functioneel en veelzijdig, met een ongeëvenaarde duurzaamheid die het ideaal maakt voor drukbezochte binnen- en buitenruimtes. De technologie die wordt gebruikt om Dekton te maken is zo indrukwekkend en het product sluit perfect aan bij mijn vooruitstrevende ontwerpfilosofie. Het is onderhoudsvrij, dus ik hou van de netheid en de duurzaamheid. Het gaat altijd mee. Het is ook een duurzaam product, gecertificeerd koolstofneutraal van wieg tot graf. Onirika weerspiegelt alle aspecten van mijn ontwerpfilosofie: innovatief, duurzaam, functioneel, vooruitstrevend en modern.