We staan er niet bij stil, maar enig idee hoeveel schroeven er wereldwijd worden gefabriceerd? Niemand weet het precies, maar dat het om gigantische aantallen gaat is zeker. IJzerwarenhandel GebuVolco produceert en importeert, onder andere, schroeven in alle soorten en maten. Met een slim en innovatief concept dragen ze sinds kort actief bij aan een beter milieu met een toepasselijke slogan: If you change nothing, nothing will change!
Tekst: Harrie Linssen
De geschiedenis van familiebedrijf GebuVolco gaat terug tot in 1947 als de heren Geist en Buitendijk in Delft de Gebu Draadwarenfabriek oprichten. Het bedrijf verhuist naar Hellevoetsluis – waar het tot op heden is gevestigd. Door de overname van Volco International BV in 2000 werd het totale assortiment uitgebreid. Sinds 2010 is dat samengevoegd tot GebuVolco, totaalleverancier van ijzerwaren en bevestigingsproducten.
Kernactiviteiten
GebuVolco produceert en importeert bevestigingsmaterialen en draadproducten voor de bouw, industrie en doe-het-zelf branche met klanten in geheel Europa. Naast de vele ijzerwaren die van een aantal gerenommeerde Aziatische en Europese producenten worden betrokken, produceert ijzerwarenhandel GebuVolco ook zelf ijzerwaren. Met name U-beugels in kleine en grote series met korte levertijden. Daarnaast kan GebuVolco voorraad aanhouden voor haar afnemers, zelfs van ‘private label’ of ‘specials’. Nieuwsgierig naar het verband tussen schroeven en milieu sprak BouwBusiness met Kees Geleijnse, salesmanager van GebuVolco. Het werd een interessant gesprek met een verhelderende kijk op milieuaspecten.
Samenloop
Geleijnse: “Hoe het allemaal tot stand kwam is een leuk verhaal. Het ging in eerste instantie niet zozeer over milieuaspecten. Het begon allemaal met de ‘trigger’ dat we onze standaard schroeven wilden herpositioneren. De uitstraling van een aantal merken paste niet meer bij de huidige marktomstandigheden. Daarom wilden we voor onze standaard schroeven overgaan naar een neutrale kartonnen verpakking met een goede afbeelding van de schroef die erin zit.”
Milieuketen
“Hoewel de milieuaspecten niet voorop stonden gingen we daar gaandeweg anders over denken,” vertelt Geleijnse. “We zijn gaan doorfilosoferen of het beter en groener kon. Dus plastic venster eruit en over naar een neutrale verpakking van onbedrukt karton, wat voor een mindere milieubelasting zorgt.” Hij vervolgt: “Door aanpassingen van het formaat passen er ook meer doosjes op een pallet waardoor er minder volume nodig is en we efficiënter kunnen transporteren en opslaan. Dat betekent ook minder logistieke bewegingen met als gevolg minder kilometers, minder brandstof waardoor ook flink bespaard wordt op de CO2-uitstoot en natuurlijk minder vervuiling. Daar zit dus een hele keten aan vast die daarvan meeprofiteert, waardoor de footprint van onze producten wordt verkleind.”
Klantvoordelen
“De voordelen voor onze klanten zijn dat ze ook efficiënter voorraad kunnen houden en onze schroeven compacter kunnen opslaan, een voordeel voor het totale voorraadbeheer. De afvalstroom in de vorm van de verpakking kan ook gemakkelijker worden verwerkt doordat er geen plastic meer wordt gebruikt, aldus Geleijnse. Daarnaast zien we dat milieukeurmerken steeds belangrijker worden, elke verbetering telt. Het past dan ook helemaal in de aanscherping van milieueisen die worden gesteld bij de hedendaagse bouwactiviteiten”, legt Geleijnse uit. “Ondernemers die onze schroeven gebruiken kunnen nu wijzen op de verminderde belasting voor het milieu. Hoe bescheiden ook, alle beetjes helpen en we doen daar dus op onze manier aan mee.”
Vervolgstappen
“We zijn nu een weg ingeslagen om die milieubelasting nog verder naar beneden te krijgen”, gaat Geleijnse verder. “We zijn in gesprek met onze toeleveranciers van onder andere onze schroeven en het verpakkingsmateriaal met de vraag welke bijdrage en inspanningen zij leveren op dit gebied. Deze specificaties in een ‘statement’ kunnen we momenteel gebruiken als een USP. En zo beïnvloed je de gehele keten en werk je aan een bewustzijn richting klant én leverancier! Het milieubewustzijn beperkt zich trouwens niet tot de schroeven. Onlangs werden 900 zonnepanelen op het dak van de hoofdvestiging in Hellevoetsluis geplaatst. Hiermee wekken we niet alleen de stroom op voor onze productieafdeling maar ook voor het magazijn en kantoor.”
Goedkoper
“Een mooie bijkomstigheid is dat de doosjes per saldo goedkoper werden. Een doosje met kijkvenster is duurder dan een gewoon kartonnen doosje. Afmetingen, transport en opslag zijn efficiënter. Daar komt ook nog bij dat, omdat de doosjes een standaardmaat hebben, er ook geen doosjes meer over zijn: alles wordt gebruikt. Daarom kan de totale productprijs naar beneden. Hoewel we momenteel wereldwijd te maken hebben met prijsstijgingen van materiaal in dit segment, kunnen we juist door dit soort maatregelen onze producten marktconform blijven aanbieden waardoor je concurrerend blijft. De spin-off is groter dan gedacht.”
Enthousiasme
“We zijn weliswaar niet de grootste leverancier in onze branche, maar omdat we hierin voorop lopen krijgen we wel veel aandacht. Ook grotere bedrijven tonen interesse, omdat ze zo (in)direct toch meedoen aan een vermindering van de milieubelasting. In eerste instantie keken een aantal klanten ervan op, maar deze aanpak werd gaandeweg met enthousiasme ontvangen, zeker door de jongere generatie die toch meer met het milieu zijn begaan. Wij doen dit als enige en zijn daarmee uniek. We zijn ervan overtuigd dat we hiermee tegemoetkomen aan de wensen in de markt”, vertelt de salesmanager vol overtuiging.
Toekomst
Hij verwacht dat de milieueisen de komende jaren steeds belangrijker gaan worden. “De schroevenmarkt is constant in beweging en je moet meebewegen. Ik denk dat inkooporganisaties en andere grote klanten milieuverantwoorde producten gaan eisen. Dat is helemaal niet verkeerd, want zo werk je samen aan duurzaamheid. Een andere interessante invalshoek is dat er wereldwijd van alle schroeven die worden geproduceerd meer schroeven niet dan wel worden gebruikt. Iedereen heeft thuis wel een doosje met schroeven of andere bevestigingsmaterialen in de schuur of kast staan. Of kijk bijvoorbeeld naar het aantal maatvoeringen wat je nu in het assortiment moet hebben om de markt mee te kunnen bedienen. Slechts een klein deel zijn echte hardlopers, daar is nog veel winst te halen!”
www.gebuvolco.nl