De installatie, te zien tijdens de Milan Design Week, daagt conventionele interpretaties van de badkamer uit. Van een functionele ruimte tot een sculpturaal toevluchtsoord en contemplatie - mogelijk gemaakt met Dekton®
Voor de Milan Design Week 2023 werkt Cosentino Group, de Spaanse wereldleider in het produceren en distribueren van innovatieve en duurzame materialen, samen met de wereldberoemde Britse ontwerper Tom Dixon en zijn team bij Design Research Studio, om de designwereld te inspireren met een gedurfde architectonische visie voor de badkamer, getiteld "Metamorphic". Bijna volledig tot leven gebracht met Dekton®, het ultracompacte materiaal, toont de installatie de veelzijdigheid, duurzaamheid en duurzaamheid van innovatieve materialen om ideeën op te doen voor de toekomst van badkamers.
"Metamorphic" daagt de perceptie van de badkamer uit als een puur functionele, verborgen ruimte en is een indrukwekkende, architecturale en sculpturale installatie de positie en zichtbaarheid van de badkamer in het interieurontwerp opnieuw uitvindt. Geïnspireerd door de fascinatie van Tom Dixon voor nieuwe methoden van modulaire constructie en een diep begrip van de eigenschappen van Dekton®, bestaat de installatie uit vier modules van verschillende grootte die een nieuwe visie op de badkamerruimte als middelpunt van de interieurarchitectuur laten zien. "Metamorphic" neemt bezoekers mee op een reis door de modulaire wereld, met surrealistische vormen en het dramatische effect van water, geluid en licht.
"Ik ben altijd al gefascineerd door badkamers die als modules in gebouwen zijn geïntegreerd, dit was het vertrekpunt en de eerste inspiratie voor ''Metamorphic''. Na een bezoek aan de fabriek van Dekton® in Spanje was ik geboeid door de innovatie en duurzaamheid van het materiaal. Dankzij de duurzaamheid en schoonheid van Dekton® kon ik een uniforme en naadloze 3D-installatie creëren - bijna alsof het uit steen is gehouwen. Het eindresultaat laat de badkamer zien als een praktisch toevluchtsoord en wekt de mogelijkheid om deze ruimtes expressiever en heldhaftiger te maken", voegde de Britse ontwerper Tom Dixon toe.
Cosentino exposeert al 15 jaar tijdens de Milan Design Week, onder meer op Salone del Mobile tijdens EuroCucina en Fuorisalone in 2019. Deze samenwerking markeert de terugkeer van Dixon naar Salone na negen jaar, waardoor het een belangrijk moment is voor beide merken.
"Wat een eer is het om voor het eerst samen te werken met Tom Dixon en dit te doen op een evenement in de designindustrie van deze omvang", aldus Eduardo Cosentino, CEO van Cosentino Noord-Amerika en EVP van Global Sales. "Cosentino had een installatie voor ogen om de veelzijdigheid van Dekton buiten aanrechtbladen te laten zien en de designgemeenschap echt te inspireren. ''Metamorphic"' heeft precies dat gedaan door ontwerpers en bestekschrijvers een uniek perspectief te bieden op de eindeloze reeks toepassingen met Dekton® en mogelijkheden en concepten voor de toekomst."
De enige collectie die is gebruikt om de installatie te maken, is de nieuwe Dekton® Pietra Kode, die de tijdloze schoonheid van drie klassieke Italiaanse stenen herinterpreteert: Vicenza, Travertin en Ceppo di Gré. De vijf kleurstellingen -Grafite, Sabbia, Ceppo, Nebbia en Marmorio - geven het uiterlijk en de natuurlijke textuur van klassieke Italiaanse steen weer.
"Metamorphic" is nog te zien op Via Palermo 11, tot 23 april met persoonlijke rondleidingen voor kleine groepen iedere 10 minuten.
Meer informatie: www.cosentino.com/landings/metamorphic