Langs de A73, op afrit 11 in Horst, ligt bouwmarkt InterChalet: de grootste bouwmarkt in de regio met maar liefst acht speciaalzaken onder één dak. BouwBusiness ging langs bij deze bijzondere bouwmarkt voor een reportage. “Wij zijn geen standaard bouwmarkt, maar een totaalwinkel gericht op de ‘doe-het-zelf’ consument”, vertelt bedrijfsleider Bas van Rens.
Tekst: Lunya van Wunnik
Een bijzondere locatie aan de snelweg in Limburg met een oppervlakte van maar liefst 30.000 m². InterChalet is daardoor uniek in zijn soort. De bouwmarkt die in 1974 begon als klein bedrijf met een enkele houtafdeling is inmiddels uitgegroeid tot een megastore. Met het aanbod kun je je complete huis verbouwen en inrichten tot in de kleinste details. Van een nieuwe verfkleur in de woonkamer, tot een bank om op te zitten en plantjes om de ruimte mee op te fleuren. Samen met verschillende partnerbedrijven vormt InterChalet een groot woonpark waar gewinkeld, geïnspireerd, geïnformeerd en gegeten kan worden.
Van alle markten thuis
InterChalet begon dus als een kleine onderneming in een grote schuur, opgericht door directeur J. Clabbers. Pas later werd de A73 ernaast gebouwd. Met deze zichtbare locatie heeft het bedrijf erg veel geluk gehad. Inmiddels is het namelijk uitgegroeid tot een bouwbedrijf met zo’n 250 medewerkers, waaronder 65 medewerkers van InterChalet zelf. Het andere personeel werkt voor een van de partnerondernemers. Ook heeft de bouwmarkt een Brasserie voor een kopje koffie of voor een complete maaltijd tussen het winkelen door. InterChalet werkt samen met verschillende ondernemers die als partner een winkelruimte kunnen huren op hun winkelterrein. Dankzij dit ‘shop in shop’ concept hebben ze een ontzettend groot en divers aanbod aan specialistische producten die men kan inkopen. Zo is er een Budget Homestore XXL die meubels verkoopt, een
Superkeukens met complete keukens en zelfs een Boerenbond en Pets Place. “We zitten zeker niet stil en proberen constant uit te bereiden en onszelf te toppen op ons best”, vertelt Bas van Rens. Zelf heeft InterChalet een eigen assortiment in tuincentra, ijzerwaren en gereedschap. Ook hebben ze een houtafdeling met materiaal voor binnen en buiten. “Het hout is onze corebusiness en hiermee hebben we letterlijk en figuurlijk aan de weg getimmerd”, vertelt de bedrijfsleider. InterChalet is dan ook trots op hoe ze hun aanbod presenteren.
Kennis en service
Het homepark heeft gemiddeld zo’n 500.000 bezoekers per jaar. Daarmee hebben ze inmiddels een duidelijke doelgroep gekregen, namelijk de ‘doe-het-zelf ’ consument. Maar volgens Bas van Rens kan iedereen slagen bij InterChalet. “We hebben aanbod voor iedere consument die zelf wil verbouwen. Onze slogan is niet voor niets ‘Alles voor in en om het Huis’.” De weekenden zijn vaak het drukst bezocht. “Bij InterChalet kun je ook gewoon een gezellig een dagje uitgaan.” De belangrijkste waarden van InterChalet zijn het verspreiden van kennis en het bieden van een goede service. Daarnaast vindt de bouwmarkt het belangrijk om een goede voorraad te hebben, zodat producten altijd
direct leverbaar zijn en niet besteld hoeven worden. “En mocht het alsnog niet op voorraad zijn dan hebben wij altijd een gelijkwaardig alternatief ”, legt Bas van Rens uit.
Toekomst
Hun boodschap aan andere zelfstandige bouwmarkten: “De presentatie, de service en het totaalaanbod aan assortiment voor de consument zijn erg belangrijk. Dat zie je ook terug in de manier waarop wij onze zaak runnen.” De bouwmarkt is van plan nog flink uit te bereiden in de toekomst. “Doordat we zelfstandig zijn, kunnen we zelf kiezen wat we op ons homepark willen hebben. Dat biedt ons veel extra mogelijkheden.” Ook willen ze nog een extra uitbreiding realiseren aan de buitenkant, die dan wat meer focust op groen- en tuinartikelen. “De komende jaren willen we graag de bouwmarkt in een nieuw jasje steken.” •